Rejestracja znaku towarowego: klucz do skutecznej ochrony marki na rynku

Często w naszym codziennym życiu możemy usłyszeć, że coś „rządzi się swoimi prawami”. Prawa te nierzadko mają mniej lub bardziej sformalizowany charakter, a ich poznanie może pomóc nam osiągnąć sukces. Dotyczy to w szczególności naszej aktywności zawodowej i biznesowej. Rynek, bo o nim będzie dzisiaj mowa, jest obszarem na którym te aktywności realizujemy. 

Jakie znaczenie ma konkurencja?

Musimy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, jakimi prawami „rządzi się” rynek. Niewątpliwie jednym z podstawowych elementów w tym zakresie jest szeroko pojęta konkurencja. Konkurowanie wzbudza w nas nieustanną potrzebę tworzenia czegoś nowego. Czegoś, co przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, a jednocześnie będzie unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Jest to szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, kiedy dzięki internetowi mamy dostęp do nieograniczonej liczby ofert produktów oraz usług praktycznie na całym świecie.

Zbiorcze pojęcie marki i rejestracja znaku towarowego

Załóżmy zatem, że udało ci się stworzyć coś, co jest już rozpoznawalne na rynku. Przykładowo, otworzyłeś restaurację, która cieszy się już dużą popularnością w mieście, lub stworzyłem unikatową recepturę perfum, których zapach wzbudza coraz większe zainteresowanie. Raczej nie powinno budzić wątpliwości to, że określone skojarzenia łączymy w pierwszej kolejności z tym co widzimy.

Przykładowo nazwa „Mercedes-Benz” i trójramienna gwiazda będzie kojarzyć się nam w pierwszej kolejności przede wszystkim z luksusem i jakością. Podobnie jak logo dwóch połączonych liter „C” na flakonie perfum. Wszystko o czym tutaj mowa składa się na zbiorcze pojęcie marki. To marka jest nośnikiem tego z czym kojarzą nas inni uczestnicy rynku, w tym potencjalni klienci.  

Powyższe dotyczy również twojej marki, dlatego oprócz dbałości o jej pozycję na rynku powinieneś/powinnaś zainteresować się również jej ochroną z tej prostej przyczyny, że inni, wbrew zasadom zdrowej konkurencji, będą mogli próbować wykorzystać jej potencjał. Jednym ze sposobów na skuteczną ochronę twojej marki jest rejestracja znaku towarowego.

Ochrona znaku towarowego w praktyce

O samym znaku towarowym była już mowa w innych artykułach na naszym blogu, dlatego nie chcąc się powtarzać chciałbym przedstawić ci jak możesz wykorzystać taką ochronę w praktyce i jaki może ona mieć wymiar. Posłużę się tutaj przykładami z portalu TMview.

Jak już wspomniałem wcześniej, określona marka może kojarzyć nam się z jakością. Ponownie posłużę się tutaj przykładem marki Mercedes-Benz. Na naszą ocenę jakości produktów tego producenta mogą mieć wpływ różne czynniki, w szczególności związane z samochodami jako takimi, ale również z tym co jest z nimi bezpośrednio związane.

Możemy bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której kupujemy np. części samochodowe w sklepie który w swojej ofercie posiada m.in. oryginalne części właśnie do samochodów marki Mercedes-Benz, a przynajmniej tak tylko to opisuje, bo w rzeczywistości nie są to części oryginalne. W przypadku usterki takiej części w naszej głowie najprawdopodobniej pojawi się myśl, że to Mercedes produkuje słabej jakości części, bo skoro sklep określił je jako części oryginalne, to muszą pochodzić od tego producenta. Dlatego też pod numerem R.185887 został zarejestrowany znak słowny o treści „Oryginalne Części Mercedes-Benz”.

Wykorzystanie Twojej nazwy w innym mieście

Podobna sytuacja może mieć miejsce, gdy ktoś np. posłuży się nazwą twojej restauracji w innym mieście. Załóżmy, że taka restauracja została założona w Warszawie, a ty prowadzisz swoją w Katowicach. Twoja budzi wiele pozytywnych skojarzeń wśród mieszkańców, restauracja w Warszawie natomiast, ze względu na słabą jakość, odwrotnie, jest raczej omijana po pierwszej wizycie. W przypadku gdy ktoś, kto za pierwszym razem odwiedził restaurację w Warszawie, pojawi się w Katowicach, nie skorzysta już z twoich usług, ponieważ będzie oceniał jej jakość przez pryzmat restauracji warszawskiej, a to tylko dlatego, że wykorzystała nazwę twojej restauracji.

Taka sama sytuacja może mieć miejsce w przypadku wspomnianych już perfum, czy też innego wyrobu. Ciekawym przykładem jest znak towarowy zarejestrowany pod numerem R.306407. Chodzi o PERFUMY pol’Ona M. Skłodowska Curie, czyli perfumy stworzone przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w celu uczczenia 150 rocznicy urodzin słynnej noblistki. Uniwersytet zadbał zatem, aby ta konkretna nazwa była kojarzona wyłącznie z jakością wyprodukowanych przez nich perfum. Wszak chodzi nie tylko o dobre imię Uniwersytetu, ale również jego Patronki.

Podsumowanie

Jak widać, ochrona znaku towarowego (ochrona marki) na rynku coraz częściej przybiera już nie tylko wymiar doraźny, ale również i strategiczny. Jakość produktu lub usługi jest bowiem nierozerwalnie z nią związana, zaś jednym ze sposobów jej ochrony, jest właśnie rejestracja znaku towarowego.

    Comments are closed

    W biznesie renoma jest niezwykle ważna. Dobra reputacja przyciąga klientów, buduje zaufanie i otwiera drzwi do sukcesu. Jednym z kluczowych czynników budowania renomy jest Twoje bezpieczeństwo jako przedsiębiorcy.
    Kontakt
    Adres: Meteorologów 7/1,
    40-526 Katowice
    nr domofonu: 71
    Telefon: +48 516 076 132
    Email: creative@lexnord.com
    © 2023 Made by Strony internetowe Katowice